Hyresgästservice 2018-11-05T10:23:57+00:00

Hyresgästinformation

  • Registrera dig hos folkbokföringen på skatteverket.se och ändra din adress på adressandring.se

Alla bostäder är idag registrerade på Skatteverket. För att du ska bli registrerad på rätt lägenhet anger du ditt lägenhetsnummer som står på kontraktet, eller överst på tamburdörren om du bor i en trappuppgång. Har din nya bostad egen ytterdörr hoppar du över den rutan, då bostaden har en egen/unik adress.

  • Teckna nytt el abonnemang på din nya adress och avsluta ditt gamla abonnemang på den förra adressen. Nätverksleverantören i Fagersta är VB Energi.
  • För fast telefon kontakta ett telefonbolag. Ofta är det till hjälp att ha namnet på en tidigare hyresgäst till lägenheten som har haft fast telefon.
  • Hör av dig till oss och boka tid för överlämnande av nycklar och genomgång/besiktning av bostaden. Ett lägenhetsbyte sker vanligtvis vid ett månadsskifte. Är månadsskiftet under en helg eller röd dag sker lägenhetsskiftet senast kl 12.00 närmaste vardag.
  • Gå igenom det besiktningsprotokoll som upprättas i samband med din inflytt. Kontrollera att det stämmer med lägenhetens skick. Vi önskar godkänt besiktningsprotokoll i retur senast inom en vecka.
  • Se över din hemförsäkring
  1. Säg upp lägenheten senast tre månader innan utflytt. Enklaste sättet att säga upp lägenheten är att skicka ett e-post till oss på kontoret@hyresfast.se. Ange namn, adress, lägenhetsnummer och ditt telefonnummer. Vi kommer att kontakta dig och bekräfta din uppsägning.
  2. Vi kommer behöva visa lägenheten för nya hyresgäster och kontaktar dig inför visningar.
  3. Anmäl din nya adress hos folkbokföringen på skatteverket.se.
  4. Anmäl adressändring hos adressandring.se för din post
  5. Avsluta ditt elabonnemang till den dagen kontraktet löper ut eller ny hyresgäst flyttar in.
  6. Gå igenom eventuella skador som skett i lägenheten under ditt boende och underrätta oss på fastighetsbolaget. Detta för att vi ska kunna planera åtgärder samt göra upp i tid innan nästa hyresgäst har tillträde till bostaden.
  7. Gå igenom listan för flyttstädning och planera för den i tid.
  8. Boka tid för överlämnande av nycklar och genomgång/besiktning av bostaden. Ett lägenhetsbyte sker vanligtvis vid ett månadsskifte. Är månadsskiftet under en helg eller röd dag sker lägenhetsskiftet senast kl 12.00 närmaste vardag. Dessförinnan ska lägenheten vara godkänt flyttstädad och besiktigad.

 

Tack för din tid hos oss!

Nedan listar vi de mest vanliga förekommande skadorna som uppstår i en lägenhet under ett boende och som onödigt ofta medför tråkiga kostnader för hyresgästen vid en flytt

  • Saknad av sänggavel skapar lätt fula fläckar Den fläck som uppstår efter ett vilande huvud mot väggen vid sängens huvudända, i saknad av sänggavel, är den mest förekommande skadan. Det är en fettfläck som inte alltid syns när sängen står på plats eftersom den kryper nedåt. Oftast måste hela sovrummet målas eller tapetseras om för att få enhetligt till nästa hyresgäst flyttar in.
  • Uppfläkta tapeter och målade ytor efter självklistrande kabelrännor skapar riktigt fula och synliga märken och är alltmer vanligt förekommande skada. Använd klammer och liten nubb istället.
  • Nedsliten parkett efter nötande skrivbordsstol En dyrbar skada då parkett måste bytas i ett helt rum. Förödande på gamla fina stavparkettgolv som knappt går att ersätta. Använd gärna golvskydd.
  • Badrumsmattor med gummerad undersida missfärgar golv. Flera badrumsgolv har fått missfärgade gula fläckar efter gummerade badrumsmattor. En tråkigt skada till ett som exempel nytt badrum.
  • Använd plugg vid uppsättning av hyllor.
  • Undvik spegelväggar och klisterdekaler på tapeter.
  • Rengör hällen på spisen efter strösocker och salt för att undvika repor.
  • Rökning inomhus undanbedes helt. Förekommer sanering av lägenhet efter en rökare.
  • Spika ej på dörrar.
  • Det är inte tillåtet att borra/skruva i våtutrymmen kan vålla stor skada och förstöra fuktspärr.

Allmänt

  • Våttorka målade ytor. Glöm inte utrymmen mellan element och väggar.
  • Putsa fönstrena in- och utvändigt, torka av fönsterbågar och persienner.
  • Rengör garderober, garderobsinredning och ytorna ovanpå garderoberna.
  • Torka av golv, golvlister och trösklar.
  • Ta bort krokar och spik efter tavlor mm.
  • Rengör lampor och armaturer som ska lämnas kvar.

Kök

  • Tvätta taket (om det är målat).
  • Rengör spis, ugn och utrymmet bakom spisen.
  • Rengör fläkten samt ventiler in- och utvändigt.
  • Avfrosta kyl, sval och frys samt rengör in- och utvändigt.
  • Våttorka alla skåp in- och utvändigt.

Badrum, WC

  • Putsa speglarna.
  • Våttorka badrumsskåp.
  • Rengör noggrant toalettstol, badkar, dusch och handfat både på in- och utsidor.
  • Städa under badkaret och rengör golvbrunnen.
  • Våttorka väggar och golv.

Grovkök/tvättstuga

  • Gör rent tvättmaskin, torktumlare och torkskåp, även under och bakom. Rensa filtren.
  • Rensa och rengör golvbrunnar och ventiler.
  • Våttorka förvaringsutrymmen.

Övriga utrymmen

  • Övriga utrymmen som garage och källarförråd städas och rengörs noggrant.

Hushållssopor och kompost för matavfall slängs i soptunnor som finns vid varje hyresfastighet eller inom rimligt avstånd från fastigheten.

Särskilda soptunnor/sopfack för matavfall och kompost finns vid varje sopstation. Avfallspåsar för matkompostering hittas i våra tvättstugor eller vid annan anvisad plats. Är de slut hör av er till vaktmästare.

Övriga sopor såsom tomglas, papper, plast, elektronik, glödlampor. batterier mm slängs på kommunens sortergård.

Extranyckel

När du blir hyresgäst hos oss får du tre stycken nycklar till lägenheten mot påskrivet kvitto. Behöver du fler tar vi fram extranyckel och debiterar kostnaden för kopiering av nyckeln. Du får dock inte själv kopiera lägenhetsnyckeln.

Borttappad nyckel

Saknas nycklar den dagen du lämnar lägenheten måste vi debitera dig för nytt låssystem till lägenheten. Detta för nästa hyresgästs trygghet till bostaden.

Hyresfastigheter i Fagersta AB har via sitt försäkringsbolag ett avtal med Anticimex om skadedjursbekämpning. Upptäcker du som hyresgäst ohyra eller skadedjur, ring Anticimex på det direktnummer som står angivet i din trappuppgång.

I ett hus där många bor är det viktigt med gemensamma regler för att hålla ordning.

  • Trapphusen skall hållas fria från cyklar och barnvagnar för framkomlighet vid akuta situationer och brandrisk.
  • Soppåsar ska inte ställas ut i trapphus.
  • Ställ i ordning efter dig på gården.
  • Använd trädgårdsmöbler på din uteplats, inte möbler avsedda inomhus.
  • Har du husdjur gå en bit ifrån och rasta dem.
  • Inga fimpar på marken.
  • Trapphusen städas en gång/vecka hos oss. Drar du ut extra i trapphuset är det schysst om du sopar eller våttorkar efter dig. Leriga skor, in- eller utflytt ocg hundar kan vara en orsak till att ta fram sin egen sop och skyffel och ta ett tag.
  • Ingen förvaring i huset utöver ditt eget förråd.
  • Tänk på allergiker.

Tvättstugan
Tvättstugor är gemensamma utrymmen som används av många. Se till att städa ordentligt efter dig när du tvättat klart, och respektera i övrigt de regler som finns uppsatta i tvättstugan.